Astrid Villaume | |
Svend Methling | |
Sigrid Neiiendam | |
William Rosenberg | |
Ellen Gottschalch | |
Rasmus Christiansen | |
Ib Schønberg | |
Johannes Meyer | |
Bendt Rothe | |
Helge Kjærulff-Schmidt | |
Henry Nielsen | |
Helga Frier | |
Inger Stender | |
Kjeld Jacobsen | |
Karen Berg | |
Asbjørn Andersen | |
Gunnar Lemvigh | |
Conrad Eugén | |
Anna Henriques-Nielsen | |
Johannes Wahl | |
William Bewer | |
Helmer Hansen | |
Edith Hermansen | |
Klaus Scharling Nielsen | |
Irene Hansen | |
Peter Marcell | |
Jørgen Bidstrup | |
Troels Tander Jørgensen | |
Ole Bang |
Instruktion | Svend Methling |
Manuskript | Paul Sarauw |
Manuskript | John Olsen |
Musik | C. E. F. Weyse |
Musik | Peter Heise |
Musik | Sven Gyldmark |
Dekorationer | Jørgen Krogh |
Dekorationer | Otto Lund |
Kopi | Johan Ankerstjerne A/S |
Tonemester | Georg Jensen |
Produktionsleder | Poul Bang |
Drejebog | Paul Sarauw |
Drejebog | John Olsen |
Sangtekster | Carl Ploug |
Sangtekster | B. S. Ingemann |
Klip | Anker Sørensen |
Fotograf | Kjeld Arnholtz |
Fotograf | Annelise Reenberg |
Produktionsselskab | Saga Studio |
Instruktion assistent | Solveig Ersgaard |
Fotograf assistent | Jørgen Christian Jensen |
Udlejning | Teatrenes Films-Kontor A/S |
Producent | John Olsen |
Efter skuespil af | Sophie Breum |
Efter skuespil af | Thorvald Larsen |
Iscenesættelse | Annelise Reenberg |
Bodil til Sigrid Neiiendam for Bedste kvindelige birolle (1952) |
26/12-2013 på DR 1 klik for at se flere
24/12-2013 på DR 1
|
Benyttede lokaliteter: Plums Købmandsgaard i Assens (interiører), Nellemanns Gaard i Nyborg (exteriører). ------------------------------------------------------------------------------- Den daværende Plums Købmandsgaard på Østergade i Assens blev benyttet ved filmoptagelserne, bl.a. scenerne fra gårdspladsen, hvor Johannes Meyer i starten af filmen kommer kørende ind. Mange af bygningerne findes stadig, bl.a. den store trælade. Købmandsbutikken set udefra skulle dog være optaget på torvet i Nyborg. Nogle scener er fra havnen i Assens, bl.a. scenen, hvor Bendt Rothe skal sejle til København. Færgen var dengang rutefærgen Assens - Aarøsund. Marcussens Hotel og den tidligere skibshandel ses i baggrunden. Allerede i 1944 tænkte man på en julefilm hos Saga Film. Af en artikel i Østsjællands Avis fra 29. januar 1944 fremgår følgende: Snestormen de sidste to døgn skabte naturligvis de bedste betingelser for optagelsen af de vinterbilleder fra Køge, som Saga Film agter at anvende i sin filmatisering af folkekomedien "Jul i Købmandsgården".Efter meget besvær med at forcere snedriverne nåede Saga's optagelsesvogn også herned i går formiddags, og man gik straks i gang med at optage nogle partier fra Kirkestræde - med kirken i baggrunden. Optagelserne lededes af Saga's instruktør Poul Bang - der iøvrigt også er direktør i selskabet - og fotograf var frk. Annelise Reenberg. Med direktør Engelstoft som mellemmand var det også lykkedes at tilfredsstille hr. Bangs behov for statister - en snes Køgensere fik deres filmdebut i rollerne som kirkegængere, der ad Kirkestræde begav sig til Juleaftengudstjeneste. Meget apropos var kirkeuret gået i stå på klokken halvsyv, hvilket jo ikke kunne være bedre. Der blev taget nogle meter film dels fra Torvet og dels fra kirkens indgang, hvor man så kirkegængerne begive sig ind til gudstjenesten. Videre tog man nogle billeder fra Chr. Jørgensens Gaard i Brogade, der som bekendt kommer til at figurere som købmandsgaarden i filmen, samt fra enkelte andre karakteristiske partier i Køge. Det er hensigten at henlægge filmens handling til en imaginær by i Østsjælland, og en del af de partier, der blev optaget i går, skal bruges som baggrund for filmens fortekster. Filmsfolkene kommer igen om nogle dage for at tage nogle kanebilleder. Iøvrigt oplyses det, at den kvindelige hovedrolle som Ida skal spilles af Lily Weiding, og desuden ventes det, at Marie Niedermann og Sigurd Langberg kommer til at medvirke. Det er umuligt at samle 12 skuespillere på een gang. Så da kameraet i "Fra den gamle købmandsgård" under salmesangen glider ned gennem kirken, hvor alle hovedpersonerne er til stede, måtte de fotografere dem hver for sig (når de kunne få fat på dem) og så regne ud ved at synge salmen - hvor langt nede i rækken de skulle placeres. Beskrivelse af Ejvind Leif Gyllun journal 2016/31 (Assens Lokalarkiv) |