Thorkild Roose | |
Lisbeth Movin | |
Sigrid Neiiendam | |
Preben Lerdorff Rye | |
Albert Høeberg | |
Olaf Ussing | |
Anna Svierkier | |
Dagmar Wildenbrück | |
Emilie Nielsen | |
Kirsten Andreasen | |
Sophie Knudsen | |
Harald Holst | |
Preben Neergaard | |
Emanuel Jørgensen | |
Hans Christian Sørensen |
Instruktion | Carl Th Dreyer |
Manuskript | Poul Knudsen |
Manuskript | Mogens Skot-Hansen |
Manuskript | Carl Th Dreyer |
Musik | Poul Schierbeck |
Dekorationer | Erik Aaes |
Kopi | Johan Ankerstjerne A/S |
Kostumer | N. Sandt Jensen |
Kostumer | Olga Thomsen |
Tonemester | Erik Rasmussen |
Sangtekster | Paul la Cour |
Scenografi | Lis Fribert |
Klip | Edith Schlüssel |
Klip | Anne Marie Petersen |
Fotograf | Karl Andersson |
Produktionsselskab | A/S Palladium |
Tone assistent | Ole Mørck |
Tone assistent | Knud Kristensen |
Tone assistent | Sven Methling |
Instruktion assistent | Ebba Dreyer |
Udlejning | A/S Palladium |
Producent | Tage Nielsen |
Efter skuespil af | Hans Wiers-Jenssen |
Musiker | Hans Kassow |
Musiker | Erling Bloch |
Historisk konsulent | Kai Uldall |
Vordingborg Kirke |
Heksebrændingen blev optaget på Vordingborg gl. kirkegård. "Billed Bladet” fortalte i flere udgaver fra 1943 om optagelserne til filmen. En del af optagelserne var i tre dage i juni henlagt til Kirkepladsen i Vordingborg og i nr. 25 får læserne at vide, at byens bedste mænd, som skulle medvirke i filmen, har ladet skægget gro i flere måneder til stor ærgrelse for byens barber. Det var ikke lige den besked som Olaf Ussing modtog på et telegram fra Carl Th. Dreyer, Ussing skulle være kronraget til næste dags optagelser i Vordingborg (bladets nr. 24). ”Billed Bladet” har også været hjemme hos Anna Svierkier og Lisbeth Movin (nr. 48 og 51) og kan i nr. 42 berette om Carl Th. Dreyer karriere. Vredens dag fik biografpremiere i London d. 23. nov. 1946, som den første danske tonefilm. Den blev modtaget med begejstring af anmelderne. |