BiografiKarl Bernhard Mauritz Andersson, filmfotograf, kaldet "Calle" kom allerede i 1914 til filmen som fotografassistent og senere spillefilmfotograf i Stockholm og blev assistent hos mesteren i svensk films guldaldertid Sjöström og Stillers cheffotograf Julius Jaenzon. Ved hans side var han med til at optage en række af klassikerne bl.a. Greta Garbo's første film "Gösta Berlings Saga". Omkring 1930 tog Karl Andersson til København. Fra 1930 til 1937 var han hos A/S Fotorama i København som fotograf af industrifilm. Fra 1937-40 var Karl Andersson hos ASA, hvor han var med til at optage en række af Alice O'Fredericks og Lau Lauritzens lystspil og farcer. Fra 1940 til 1946 arbejdede han hos Palladium, hvor han bl.a. fotograferede Kjeld Abell-filmen "Tak fordi du kom, Nick" og her fik han sit livs opgave, da Carl Th. Dreyer valgte ham til sin medarbejder ved indspilningen af "Vredens Dag". Han var mesteren for det næsten Rembrandtske lysmørke, der ligger over dette klassiske værks billeder - og nåede her på højde med filmkunstens største fotografer. Blandt hans senere arbejder var "Den usynlige hær" og "Min kone er uskyldig" begge i samarbejde med
Johan Jacobsen. I 1946 kom han til Dansk Film Co. og gjorde i årene 1950-55 en betydningsfuld indsats for Politikens Filmjournal. Fra 1956 til 1962 vendte han tilbage til spillefilmen som free lance fotograf. En af hans sidste store opgaver var
Annelise Hovmands "Frihedens pris" i 1960. I de sidste fem år fra 1962-67 arbejdede han ved Nordisk Films Teknik i Frihavnen.