Bodil Ipsen | |
Gunnar Lauring | |
Louis Miehe-Renard | |
Peter Malberg | |
Poul Reichhardt | |
Birte Bang | |
Berthe Qvistgaard | |
Jacob Nielsen | |
Hanne Winther-Jørgensen | |
Oscar Hermansen | |
Poul Müller | |
Freddy Koch | |
Børge Møller Grimstrup | |
Ole Larsen | |
Kjeld Jacobsen | |
Carl Ottosen | |
Victor Montell | |
Valsø Holm | |
Gunnar Strømvad | |
Ernst Schou | |
Sjurdor Patursson | |
Fraser L. Eysturoy | |
Else Kornerup | |
Henry Lohmann | |
Axel Strøbye | |
Vilhelm Henriques | |
Flemming Dyjak | |
John Hahn-Petersen | |
Edith Hermansen | |
Edith Thrane | |
Bertel Lauring | |
Bjørn Spiro | |
Elith Pio |
Instruktion | Erik Balling |
Manuskript | William Heinesen |
Manuskript | Erik Balling |
Musik | Svend Erik Tarp |
Dekorationer | Kai Rasch |
Still fotograf | Nils K. Bygholm |
Kostumer | Inger Bjarne |
Tonemester | Hans W. Sørensen |
Produktion | Erik Balling |
Make-up | Christa Balling |
Make-up | Dinny Petersen |
Klip | Carsten Dahl |
Assistent | Flemming Olsen |
Fotograf | Poul Pedersen |
Fotograf | Erik Wittrup Willumsen |
Produktionsselskab | Nordisk Film A/S |
Fotograf assistent | Jørn Abrahamsen |
Rekvisitør | Kjeld Jensen |
Udlejning | Nordisk Film A/S |
Tilrettelæggelse | Carl Rald |
Tilrettelæggelse | John Hilbard |
Specielle effekter | Henning Bahs |
Dirigent | Hans Peder Aase |
Script assistent | Bjarne Hedegaard |
Kostume konsulent | Hans M. Debes |
Kostume konsulent | Petra Djurhuus |
Assistance | Fraser L. Eysturoy |
Assistance | Sjurdor Patursson |
Assistance | Sigmund Petersen |
2nd-unit instruktion assistent | Finn Henriksen |
Bodil til Bodil Ipsen for Bedste kvindelige hovedrolle (1960) |
Efter Grønlands-filmen gav Nordisk Film sig i kast med en Færø-film med titlen "Tro, håb og trolddom" med manuskript af William Heinesen. Thorshavn havde to gode moderne hoteller, men ikke så store, at de kunne huse skuespillere og teknikere. Derfor købte Nordisk Film et komplet nødhotel - en ikke særlig køn aflang kasse. Thorshavns byråd gav den til gengæld en meget smuk beliggenhed ude ved kysten med udsigt over havnen. Filmoptagelserne foregik på den lavere side af øen Kolter, der har en beliggenhed i strædet Skopen Fjord mellem hovedøen Strømø og Sandø. Når det trak ud med premieren skyldtes det at Erik Balling vendte hjem med så enormt et stof, at man en overgang tænkte på at lave en helaftens-film ud af det. Med blødende hjerte måtte Balling imidlertid lade henved 800 meter film falde for saksen for at passe historien ind til en almindelig spillefilms længde. Gården Heimi i husi, hvor handlingen foregår i og omkring tilhørte Joen Joensen og Ragnar Thomsen. På denne gård fik filmekspeditionen lov til at låne køkkenet, hvor alle medarbejdere spiste. Til brug for filmoptagelserne på Færøerne havde Nordisk Films Kompagni sit eget ekspeditionsskib "Trondur", som man havde lejet af Thorshavns Mælkekompagni. Det tog to timer at sejle med Trondur fra Thorshavn til øen Kolter, hvor en meget stor del af optagelserne fandt sted. Vestsiden af øen er ganske lodret ned mod Atlanterhavet og landgang kunne kun ske ved hjælp af mindre både og kun i stille vejr. Den første dag man skulle i land var det så lavvandet at alt materiel og samtlige 24 personer måtte færges ind i en lille robåd. Materialer alene fyldte tre lastvognslæs, da det blev kørt om bord i "Trondur". Når materialer var færget ind, skulle det bæres eller hejses over 20 meter op - før det kunne transporteres videre på en lille vogn til stedet hvor det skulle bruges. |