Dirch Passer | |
Susse Wold | |
Gyda Hansen | |
Jan Priiskorn Schmidt | |
Ove Sprogøe | |
Karl Stegger | |
Lone Hertz | |
Paul Hagen | |
Peter Malberg | |
Elith Foss | |
Ole Monty | |
Jytte Abildstrøm | |
Agnes Rehni | |
Jørgen Weel | |
Bjørn Spiro | |
Inga Schibler Reim | |
Hans Rostrup | |
Jens Due | |
Aino Korva | |
Gunnar Bigum | |
Ole Søgaard | |
Kirsten Hermansen | |
Helle Halding | |
Anne Lund Christiansen | |
Odd Wolstad | |
Christen Blanke | |
Gert Bastian | |
Bo Christensen | |
Anni Kornherr | |
Hannelore Kornherr | |
Salzburger Alpinia |
Instruktion | Erik Balling |
Manuskript | Peer Guldbrandsen |
Manuskript | Erik Balling |
Musik | Ralph Benatzky |
Musik | Robert Stolz |
Dekorationer | Kai Rasch |
Still fotograf | Per Grubbe |
Kopi | Nordisk Film A/S |
Kostumer | Inger Bjarne |
Tonemester | Hans W. Sørensen |
Produktionsleder | Henrik Sandberg |
Produktionsleder | Bo Christensen |
Sangtekster | Mogens Dam |
Make-up | Ruth Mahler |
Assistent | Flemming Olsen |
Assistent | Ole Steen Nielsen |
Assistent | Birger Lind |
Fotograf | Jørgen Skov |
Produktionsselskab | Merry Film |
Produktionsselskab | Nordisk Film A/S |
Instruktion assistent | Tom Hedegaard |
Script | Marianne Nexmand |
Udlejning | Europa Film A/S |
Regissør | Henning Bahs |
Musik assistent | Bent Fabricius-Bjerre |
Musik assistent | Ib Glindemann |
Musikoptagelse | Birger Svan |
Efter skuespil af | Eric Charell |
Arrangeret musikken | Ib Glindemann |
Arrangeret musikken | Bent Fabricius-Bjerre |
21/1-2024 på TV2 klik for at se flere
31/12-2023 på TV2
7/12-2023 på TV2 Charlie 28/12-2021 på DR 1 24/12-2021 på DR 1 2/1-2021 på DR1 31/12-2020 på DR1 30/12-2019 på DR 1 22/12-2019 på DR 1 6/1-2019 på DR 1 31/12-2018 på DR 1 20/4-2014 på TV2 19/4-2014 på TV2 1/1-2013 på DR 1 31/12-2012 på DR 1 15/8-2010 på TV2 Charlie 23/6-2010 på TV2 Charlie 5/4-2010 på TV2 Charlie 20/9-2009 på TV2 Charlie 23/6-2009 på TV2 Charlie 13/2-2009 på TV2 Charlie 17/5-2008 på DR 1 18/8-2007 på DR 1 3/10-2004 på DR 1 18/9-2004 på DR 1 |
Toget med nummeret 999-105 som Ove Sprogøe og Lone Hertz kører på bjergtur med er præcis samme tog som Trapp-børnene og Maria kører med i "Sound of Music". I Nordisk Films jubilæumsbog fremgår at man havde svært ved at finde statister til "Sommer i Tyrol", fordi amerikanerne var rykket ind i samme område, for at optage "Sound of Music". Filmproducenten Henrik Sandberg havde købt de danske filmrettigheder til den østrigske operette "Sommer i Tyrol", men ville meget gerne have Erik Balling til at instruere filmen. Derfor blev der indgået en co-produktionsaftale mellem Merry Film og Nordisk Film, hvor Henrik Sandberg havde ansvaret for skuespillerne, mens Nordisk Film stod for den tekniske del af produktionen. Alle udendørsoptagelserne skulle optages i Østrig - blot få kilometer fra Salzburg. På samme tidspunkt havde et amerikansk filmselskab besluttet at optage storfilmen "The Sound of Music" i samme område af Østrig - med den konsekvens at amerikanerne havde presset priserne på lokale antikke rekvisitter som veteranbiler, hestevogne og kostumer samt honorerer til statister i vejret. I stedet måtte det danske filmselskab indforskrive både rekvisitter og statister fra hovedstaden Wien, der ligger i en afstand på over 250 km fra det sted, hvor optagelserne fandt sted. Der opstod undervejs nogle problemer mellem Henrik Sandberg og Erik Balling. Henrik Sandberg havde indlogeret sig sammen med skuespillerne på det gæstgiveri, som dannede den ydre kulisse for "Den Hvide Hest" i filmen. Erik Balling og det tekniske hold var flyttet ind på et hotel længere oppe ad bjerget. Og Sandberg kunne ikke lade være med at dirigere med "sine" skuespillere - til stor irritation for Erik Balling. Først da Erik Balling - med støtte fra sin økonomiske meddirektør Ove Sevel hjemme i Valby - truede med at forlade optagelserne og tage hele sit hold fra Nordisk Film med sig hjem til Danmark, lovede direktør Sandberg, at han nok skulle holde sig langt væk fra optagelserne. Da Dirch Passer havde øjenbetændelse, hævede og røde øjne, er alle nærbilleder med ham optaget i studie herhjemme med det østrigske landskab på film i baggrunden. Dirch Passer ankom til Østrig fra Jugoslavien, hvor han havde været til optagelse vedrørende "Dirch og blåjakkerne". I en åben sportsvogn, der bl.a. er kendt fra "Pigen og millionæren", havde han tilbagelagt hele strækningen til Salzburg med åben kaleche og havde på grund af støv og vind pådraget sig en meget voldsom øjenkatar, som ikke ville forsvinde. Det medførte at man under hele optagelsesperioden i Østrig ikke kunne lave et eneste nærbillede på grund af hans hævede og røde øjne. I stedet lavede man baggrundsoptagelser, som man hjemme i studierne i Valby kunne anbringe Dirch foran. F.eks. er den scene, hvor Dirch Passer sidder i en græsmark og smukt og sørgmodigt synger "Rigdom har jeg ej" optaget i Valby. Når skuespillere og teknikere tager udenlands på optagelser, kan det ofte gå festligt for sig, når dagens optagelser er overstået. I Henrik Sandbergs skuespillerlejr på "Den Hvide Hest" blev tøjlerne sluppet lige rigeligt med det resultat - at Peter Malberg en morgen måtte melde pas. Gode råd var dyre, for der var planlagt optagelser med Peter Malberg som kejser Franz Joseph, som skulle komme sejlende på en hjuldamper til "Den Hvide Hest". Hjuldamperen, der var uundværlig i denne optagelse, var kun ledig samme dag og lejen af den kostede iøvrigt en formue. I stedet beordrede Erik Balling, at optagelserne skulle laves med en stand-in. Produktionsleder Bo Christensen blev sminket til ukendelighed. I mens drog resten af filmholdet i forvejen til den lille by St. Gilgen, hvor hjuldamperen lå. Iført fuld kejseruniform kørte Bo Christensen af sted i sin egen bil, men fremme i St. Gilgen var det ham umuligt at finde en parkeringsplads i nærheden af hjuldamperen. Han måtte parkere langt fra havnen - og i fuldt ornat spadsere gennem byen og ned til havnen. Ligheden med den gamle, folkekære og for længst afdøde kejser var slående. Det syn vakte derfor furore i den lille by, hvor man bukkede og hilste ærbødigt på det, som østrigerne mest af alt troede var et genfærd. Selve optagelserne blev gennemført planmæssigt og uden nærbilleder, så ingen kan på filmen se, at det ikke er Peter Malberg, der agerer kejseren. |