BiografiIngeborg Brams, skuespillerinde, var datter af overdyrlæge Ludvig Harald Brams (07-08-1886 - 20-05-1975) og hustru Olga Nielsine Jensen (25-05-1891 - 01-04-1960). Hun gik 16 år gammel ud af gymnasiet i Hobro for at komme i huset hos bekendte i København. Efter at have gennemgået Det Kongelige Teaters elevskole 1939-1941 var hun tilknyttet teatret i 18 år, kun afbrudt af en periode i 1951-1952, hvor hun arbejdede på Frederiksberg Teater. Hun mestrede både tragiske og komiske roller fra det klassiske repertoire over Shakespeare og Holberg til Ibsen. Hun debuterede i 1941 som Eugenia i "Don Ranudo" og i
Henning Kehler's "Ullabella" præsterede hun ikke mindre end en sensation. Herefter spillede hun med stor succes en lang række moderne og især klassiske roller på teatret. Hun gjorde sig bemærket med roller som: Pernille i "Henrik og Pernille" og Puk i "En skærsommernatsdrøm". Desuden havde hun blandt andet roller i "Fruentimmerskolen", "Vildanden", "Fluerne", "Cæsar og Cleopatra" og ikke mindst kulminerede hendes dramatiske evner med titelrollen i "Jeanne d'Arc på bålet". Hun var Maria Stuart i Schillers tragedie, Ofelia i "Hamlet" og Celia i "Som man behager". På filmlærredet spillede hun mange fine - ikke nødvendigvis store - roller. Hun huskes sikkert som Lisbet i "En søndag på Amager" eller som husholdersken i "Biskoppen" og i filmen "Når man kun er ung" sang hun titelsangen. På TV spillede hun bl.a. i 1960 Inger i TV-Teatrets første store seer-succes Kaj Munks "Kærlighed" og hun ydede en stor præstation som kvinden i "Rejsen til de grønne skygger". Hun blev også flittigt brugt til oplæsninger i radioen og var med i flere hørespil. Hendes karriere blev i nogen grad ødelagt af sceneskræk og psykiske nedture i forbindelse med flere forliste ægteskaber. Det afgørende brud indtraf i 1959, da hun skulle spille blomsterpigen Eliza i Falkonerteatrets opførelse af "My Fair Lady". Problemet var at hun ikke havde et særlig stort talent for at synge og
Aage Stentoft måtte kort før premieren fortælle hende at hun sang i et forkert toneleje. Ved generalprøven lillejuleaften gik det helt galt. Kun få dage før premieren 2. juledag fik hun et nervøst sammenbrud og blev indlagt på hospitalet og den store rolle blev derefter overtaget af skuespillerinden
Gerda Gilboe. Ingeborg Brams vendte dog stærkt tilbage og fik efter nedturen engagement på Odense Teater som Nora i "Et dukkehjem", hvilken rolle hun senere gentog i samme sæson på Aarhus Teater. Gennem 1960erne havde hun teaterroller bl.a. i "Den forelskede kamphane", "Major Barbara", "Slottet i Sverige", "Hr. Lamberthier", "Sygeplejersken" og "Bessie Smiths død". Med sin sidste teaterrolle som bagerkonen i "Bageren, Bagerkonen og Bagerdrengen" fik hun i sæsonen 1968-69 en forrygende afslutning hos
Ebbe Langberg på Aalborg Teater. I sine sidste 20 år optrådte hun som en eminent oplæsningskunstner i radioen med oplæsninger af bl.a.
H. C. Andersen,
Tove Ditlevsen og
Benny Andersen. Desuden havde hun oplæsninger i kirker, forsamlingshuse, foreninger og på biblioteker. Udover film- og teaterroller medvirkede hun i cabaret hos
Tony Rodian. Ingeborg Brams blev tildelt
Betty Hennings, P. Schrams m.fl. legater og fik Teaterpokalen i 1954. Hun blev den 12. maj 1944 gift på Søllerød Rådhus med cand. jur. landsretssagfører Erik Vilhelm Petri (20-02-1905 - 24-06-1961). Ægteskabet blev opløst og hun giftede sig derefter den 10. november 1951 med redaktør Sten Uldall-Rasmussen (15-02-1923 - 28-08-2000) og siden den 2. april 1961 i Sct. Olais Domkirke i Helsingør med sognepræst, forfatter
Preben Johannes Grøndal Thomsen (22-03-1933 - 17-11-2006).