Dirch Passer | |
Malene Schwartz | |
Anne Dencker | |
Paul Hagen | |
Lily Broberg | |
Karl Stegger | |
Ove Sprogøe | |
Grethe Mogensen | |
Gunnar Lemvigh | |
Lone Hertz | |
Axel Strøbye | |
Ole Monty | |
Arthur Jensen | |
Tove Maës | |
Valsø Holm | |
Hugo Herrestrup | |
Aage Winther-Jørgensen | |
Gunnar Strømvad | |
Poul Thomsen | |
Albert Watson | |
Minna Jørgensen | |
Lone Lindorff | |
Astrid Kraa |
Instruktion | Finn Henriksen |
Manuskript | Bob Ramsing |
Musik | Bent Fabricius-Bjerre |
Dekorationer | Kai Rasch |
Kostumer | Edith Sørensen |
Tonemester | Kai Gram Larsen |
Produktionsleder | Erik Overbye |
Drejebog | Bob Ramsing |
Sangtekster | Preben Kaas |
Make-up | Bodil Overbye |
Klip | Lars Brydesen |
Fotograf | Henning Bendtsen |
Belysningsmester | Ove Hansen |
Produktionsselskab | A/S Palladium |
Instruktion assistent | Morten Schyberg |
Script | Bente Riber |
Regissør | Willy Berg Hansen |
Frit efter | Arne Skouen |
15/11-2021 på TV2 Charlie klik for at se flere
27/9-2021 på TV2 Charlie
7/3-2021 på TV2 Charlie 8/11-2014 på DR 1 11/10-2014 på DR 1 31/12-2011 på DR 1 10/12-2011 på DR 1 24/10-2009 på DR 1 9/2-2008 på DR 1 28/2-2004 på DR 1 |
A/S Palladium Film købte bussen af vognmand Chr. Nielsen i Dianalund efter at man med lys og lygte havde ledt efter en gammel bus. Bussen kørte på daværende tidspunkt som skolebus, men fik derefter en ny karriere i København som rutebil i filmen “Bussen”. Bussen var af mærket Reo, seks-cylindret og var fra 1936. Den havde på salgstidspunktet kørt 300.000-400.000 km, men var i en særdeles fin stand både i karosseri og motor. Chr. Nielsen kunne til dagbladet berette at bussen var temmelig vanskelig, idet den var lige så svær at skifte gear på som en bulldozer – og man skulle kende den godt for at få den til at makke ret. Bussen havde plads til 22 passagerer. (Kilde: Dagbladet (Folketidende) 25. marts 1963, side 16) Bodil Steen skulle have spillet rollen som Jordemoder, men efter en dags optagelse måtte hun trække sig tilbage med en svovlforgiftning. Rollen blev overtaget af Lily Broberg. Det skete i scenen, hvor Dirch Passer eksperimenterer (den første scene der blev optaget). For at skaffe den rette røg, benyttede man en form for svovlpulver, der sattes ild til - med det resultat, at de medvirkende, navnlig Bodil Steen, fik et lettere ildebefindende. Bodil Steen udtaler: - Jeg følte mig slap i koderne, da jeg skulle dukke op bag et bord. Men først om aftenen ved ankomsten til teatret kom kvalmen og svimmelheden. Instruktøren Finn Henriksen fortalte hvordan han fik ideen til at filmen slutter med at bussen brænder. Selskabet lavede aften-optagelser på de nordsjællandske landeveje. Dirch Passer sad ved rattet, men i virkeligheden blev den gamle bus trukket bagefter en kranvogn. Som et led i handlingen trak Dirch Passer håndbremsen - men han glemte at slække den igen, og det var en såkaldt kardan-bremse, hvor en klo griber fat om en aksel og holder rigtig fast. Da kranvognen trak bussen videre med den trukne håndbremse, gik der faktisk ild i undervognen og på grund af den giftige røgudvikling flygtede både skuespillere og teknikere ud af dørene. Heldigvis var det en Falck kranvogn der trak bussen, så ilden blev hurtig slukket igen. |