Dirch Passer | |
Ove Sprogøe | |
Louis Miehe-Renard | |
Henry Nielsen | |
Inger Lassen | |
Ib Schønberg | |
Betty Helsengreen | |
Birgit Sadolin | |
Buster Larsen | |
Kate Mundt | |
Werner Thaysen | |
Knud Schrøder | |
Jørgen Buckhøj | |
Aage Knudsen | |
Jørgen Thyrring | |
Gitte Toksvig | |
Elsa Booker Svendsen |
Instruktion | Poul Bang |
Manuskript | John Olsen |
Manuskript | Paul Sarauw |
Musik | Sven Gyldmark |
Dekorationer | Jørgen Krogh |
Dekorationer | Otto Lund |
Kopi | Johan Ankerstjerne A/S |
Tonemester | Georg Jensen |
Drejebog | Paul Sarauw |
Drejebog | John Olsen |
Sangtekster | Poul Sørensen (Poeten) |
Klip | Anker Sørensen |
Fotograf | Ole Lytken |
Produktionsselskab | Saga Studio |
Instruktion assistent | Solveig Ersgaard |
Fotograf assistent | Jørgen Christian Jensen |
Udlejning | Teatrenes Films-Kontor A/S |
Producent | John Olsen |
26/8-2018 på TV2 Charlie klik for at se flere
10/5-2018 på TV2 Charlie
11/3-2018 på TV2 Charlie 22/11-2017 på TV2 Charlie 21/9-2017 på TV2 Charlie 27/4-2017 på TV2 Charlie 24/12-2016 på TV2 Charlie 22/5-2016 på DR K 18/5-2016 på DR K 13/1-2016 på DR K 23/12-2015 på DR K 3/1-2004 på TV 2 |
Arbejdstitel: Sønden for Langebro. Første gang Dirch Passer og Ove Sprogøe optrådte som “dansk films nye komiske” par, var i denne film, hvor de sang den udødelige: Der kommer altid en sporvogn og en pige til, med tekst af Poeten og musik af Sven Gyldmark. De blev simpelthen skrevet ind i et ellers færdig manuskrift. I forbindelse med optagelserne kunne man i Aftenbladet, 19. juni 1953 læse: SKAL BO I GAMMEL LINIE 8 - SCENERNE OPTAGES I HAVEFORENING PÅ AMAGER. Da Dirch Passer for alvor slog sit navn fast med den sindsvagt sjove figur i "Slap af", mødte flere filmselskaber med gode kontrakter i lommen. Passer måtte imidlertid sige nej tak, da han allerede havde bundet sig til et svensk selskab. Det er foreløbig blevet til "Dirch passer hund", som fik en noget blandet modtagelse. Imidlertid har Saga nu hos svenskerne købt benyttelsesretten over Passer til en enkelt film. Selskabet vil ikke opgive, hvad denne handel, bortset fra skuespillerens honorar, kostede, men siger kun, at det var ret dyrt. Om få dage slutter Saga optagelserne af "Der kommer en dag", og en uge senere er man klar til at tage fat på et rigtigt folkeligt stykke "Sønden for Langebro", skrevet af dir. John Olsen og forfatteren Poul Sarauw; produktionsleder, dir. Poul Bang tager sig af iscenesættelsen. Her får Dirch Passer en større rolle - dog ikke for stor igen, da han skal med "Slap af" til Stockholm 15. august, og til den tid må Saga have sluttet sine optagelser. Handlingen i "Sønden for Langebro" udspilles i en havekoloni på Amager. Her finder man Henry Nielsen, der spiller en murer, hvis kone er Inger Lassen; hans gode nabo er Ib Schønberg, en tjener, gift med Betty Helsengreen. Dirch Passer og Ove Sprogøe er et par venner, sporvognsstyrer og konduktør, som bor i et eksklusivt sommerhus, en udrangeret linie 8. Det kan der nok laves en del sjov ud af. Endvidere medvirker den purunge Birgit Møller Petersen fra Det kgl.s elevskole, Buster Larsen, Louis Miehe Renard og Kate Mundt. Saga opbyggede de to familiers lysthuse med tilhørende haver ved sit atelier, men en del af optagelserne finder sted i kolonien "Søvang" på Amager; i filmen kaldes den "Søfryd", for at handlingen ikke skal blive lokaliseret. Meget er optaget på Sydamager. Man ville godt optage scenerne med kolonihaverne i Søvang, men for tit måtte man afbryde på grund af flystøj. Man valgte at lave en del optagelser på vejene, men de lange optagelser i kolonihaverne blev foretaget i Gentofte. Her havde filmselskabet bygget seks kolonihavehuse tæt ved studierne på Annettevej. Fra Københavns Sporveje havde man lejet en udrangeret bivogn nr. 1238, der var bygget i 1903 til 24 siddende og 37 stående passagerer. Sporvognen, der stod i Enghave Remise, blev den 11. juni 1953 overflyttet til Svanemølle Remise, hvor Falck hentede den på en blokvogn. Direkte adspurgte fortalte Ove Sprogøe for mange år siden, at de lånte sporvognen i tre uger. Så var optagelserne færdige og 1. juli 1953 fik sporvejene bivognen retur. Året efter blev den ophugget. I filmen øver det lokale orkester sig på en badebro. Her er det både Dragør Søbad og Søvangs badebro, der er brugt. I 1953 havde den lokale marketender Børge Andersen i Søvang opstillet et lille iskagehus midt på Søvang badebro. Det ses tydeligt i filmen. Mange genkender også området ved Fælledvej, som man ser i flere optagelser. Der er flere fra Strandlinien og Dragør Havn og Dragør Strandhotel i en lidt ældre udgave. (Kilde: Amager Nyt 22-03-2019) Der er små familiestridigheder over havehækken, der er også forsoning, og det hele ender med bryllup og fest i Dragør. Som man kan forstå, bliver der tale om en masse udendørs-fotografering, så Saga håber inderligt på kommende gode solskinsdage. Men regn ind imellem undgås jo ikke, og der vil blive sat ekstra pres på optagelserne, for at de scener, hvor Dirch Passer medvirker, kan være færdige midt i august. "Sønden for Langebro" får antagelig premiere i oktober. I forbindelse med optagelse af lystspillet "Ved Kongelunden" lod Saga opføre seks små kolonihaver på Saga Studiets grund i Ordrup. Ti håndværkere var beskæftiget med dette arbejde gennem fire uger, hvorefter et par gartnere foretog beplantning af haverne. Hele projektet kostede filmselskabet 30.000 kr. Saga anså det for at være praktisk umuligt at finde kolonihave-ejere, der ville være begejstret for at have hele filmholdet til at trampe rundt i haverne. Enkelte af udebillederne blev taget ved en kolonihave-bebyggelse på sydsiden af Amager (scenerne hvor man ser de medvirkende komme til og fra kolonihaven). Optagelserne på Amager var iøvrigt hæmmet af flyvemaskiner, der hvert 10. minut drønede hen over filmholdet. Direktør Poul Bang fandt til brug for filmen en gammel udrangeret sporvogn i Enghavevejens remise. Sporvognen blev af Falck transporteret til Saga Studiet, hvor den i filmen spiller en rolle som bolig for Dirch Passer og Ove Sprogøe. Ideen til at lade Dirch Passer og Ove Sprogøe bo i en gammel sporvogn fik instruktøren Poul Bangs hustru en dag, medens hun og hendes mand spiste til middag. Sporvognen, som Dirch Passer og Ove Sprogøe i 1953 brugte som kolonihavehus, har aldrig været i Dragør. Filmselskabet Saga havde den 11. juni 1953 lejet bivogn nr. 1238 af Københavns Sporveje. Vognen, der stod i Enghave remise, blev transporteret til studierne på Annettevej i Charlottenlund. 20 dage senere var optagelserne færdige, og vognen blev returneret. Den blev ophugget året efter. Hundreder af mennesker stimlede sammen på Brønshøj Torv, da Dirch Passer og Ove Sprogøe satte sig på en bænk uden for trafikmestervagten og gav sig til at synge duet. Duetten "Der kommer altid en sporvogn og en pige" blev filmet for anden gang. Første gang gik optagelserne fint, men da filmen bagefter skulle fremkaldes skete der et teknisk uheld så filmen blev spoleret. Optagelser til 4.000 kr. måtte gøres om igen. I filmen bliver Birgit Sadolin påkørt af en bil, efter at hun er faldet ved at springe af en bus. Den dramatiske situation blev filmet i 3 tempi: Hun springer af bussen og falder Hun ligger på gaden - lige bag hende ligger filmfotografen på maven og filmer, medens en bil bremser op umiddelbart foran dem. Hun ligger på gaden - men denne gang sidder filmfotografen på køleren og filmer oppe fra og nedefter. Når de tre stykker film bliver sat sammen, oplever man i filmen et par nervepirrende sekunder. I filmen er det tilsyneladende Verner Thaysen, der sidder bag rattet. I virkeligheden var det den kendte motorsportsmand Egon Walther. Ekstrabladet skrev den 15. august 1953 at hundreder af mennesker stimlede sammen på Brønshøj Torv, da Ove Sprogøe og Dirch Passer satte sig på en bænk uden for trafikmestervagten og gav sig til at synge duet. Duetten blev filmet for anden gang. Første gang gik optagelserne fint, men da filmen bagefter skulle fremkaldes, skete der et teknisk uheld, så filmen blev spoleret. Optagelser til 4.000 kr. måtte gøres om igen. Under arbejdet med filmen "I Kongelunden" var man på Dragør Badeanstalt, hvor kolonihavefolket gav koncert. Der blev lagt megen kraft og varme i tonerne, for optagelsen foregik på direktør John Olsens 65 års fødselsdag. I 1972 forsvandt den sidste sporvogn fra det københavnske gadebillede. Linie 5 kørte ad Nørrebrogade og via Amagerbrogade til endestationen, og så var det slut. Gaderne var fyldt med folk, der ville se sporvognen på den sidste tur, og det blev samtidig markeret i Nora Bio på Nørrebrogade, og Merry teatret på Amagerbrogade. Begge biografer viste Dirch Passer & Ove Sprogøe i Sagafilmen Ved Kongelunden. Omkring samme tidspunkt viste DSB-Kino på Hovedbanegården i København: Ved Kongelunden, for de ville også markere afskeden med sporvognene. Det var noget af et særsyn, at netop DSB-Kino viste en dansk spillefilm. "Ved Kongelunden" er optaget omkring Søvang og Kongelunden (Kilde: Dragør Lokalarkiv) Det kun 10 år gamle filmselskab Saga Studio arbejdede i 1953 på en folkelig film med arbejdstitlen ”Der sker ingeting i Danmark”. Senere blev arbejdstitlen ”Københavnerliv”, ”Sønden for Langebro” og ”Ved Kongelunden skal brylluppet stå”. Men det endte som bekendt med den korte titel ”Ved Kongelunden”, selv om mange ofte kalder filmen ”Der kommer altid en sporvogn”. Fra Københavns Sporveje havde man lejet en udrangeret bivogn nr. 1238, der var bygget i 1903 til 24 siddende og 37 stående passagerer. Sporvognen, der stod i Enghave Remise, blev den 11. juni 1953 overflyttet til Svanemølle Remise, hvor Falck hentede den på en blokvogn. Direkte adspurgte fortalte Ove Sprogøe for mange år siden, at de lånte sporvognen i tre uger. Så var optagelserne færdige og 1. juli 1953 fik sporvejene bivognen retur. Året efter blev den ophugget. (Kilde: Amager Nyt 22-03-2019) |