BiografiTove Jystrup, der blev udlært som dameskrædder, tog hele turen fra analog film i alle formater og i mange afkroge af Europa til de nyeste digitale formater. Undervejs arbejdede hun med utallige ildsjæle i branchen og det er ikke så få, der har trådt deres barnesko under hendes kyndige oplæring – og som hun sidenhen med stolthed fulgte på deres vej i branchen. Hun startede i 1966 hos filmlaboratoriet
Johan Ankerstjerne - nærmere bestemt i pudsestuen, hvor hun arbejdede med tilrettelægning af kopiering, med kontrolkørsel i biografen, samt med negativklipning. I 1972 gik turen videre til kortfilmselskabet Teknisk Film Co., hvor Tove Jystrup arbejdede som negativklipper, og desuden gik til hånde på klippegangen og i lydafdelingen. Senere blev hun ansat hos Teknisk Film Lab./ Kaj Mogens Film som negativklipper og efterfølgende som leder for den daglige drift af filmlaboratoriet. I denne periode arbejdede hun også for bl.a. Rank Film Laboratoriet i England, og hun var i den forbindelse med på optagelserne til Star Wars filmene og på "Ondskabens Hotel". Hos
Johan Ankerstjerne var hun var med til at starte den videoafdeling, der senere blev til Shortcut, og desuden var hun med til at udvikle EFC redigering, hvor negativklipning af TV-programmer blev erstattet af filmskanning til 1 tommer videobånd, som man derefter redigerede efter arbejdskopien til en færdig master. Hos Teknisk Film Lab var Tove Jystrup leder af videoafdelingen og hun var med til at starte Dansk Videotekst op. Og da TV2 blev en realitet var det naturligt, at hun kom til båndarkivet og arbejdede med at hente materiale hjem, godkende det teknisk, samt sørge for at alt materiale til dagens udsendelser var klar. I 1990'erne arbejdede Tove Jystrup for Bellevue Studio og stod for video- og lydredigering, samt for storkopiering hvor man lavede 500 VHS-kopier ad gangen. Da Zentropa for alvor blev en realitet, var det Tove Jystrup der sad ved klippebordet, ligesom hun også arbejdede som postproduktionskoordinator på bl.a. "Riget 1 + 2" og "Breaking the Waves". Og hun blev hurtigt efterspurgt af andre filmselskaber. Op gennem 1990'erne og 0'erne kom hun således til at arbejde med flere end 40 film – bl.a. "Pusher", "Festen", "Den eneste ene", "Reconstruction" og "Kongekabale". På alle filmene var hun en utrættelig klippe som postproduktionskoordinator. Og ved indførelsen af Avid non-lineær redigering var hun med til at udrydde alle børnesygdommene i den fagre nye verden. I 2005 blev Tove Jystrup ansat som postproduktionskoordinator hos Nordisk Film Production i Valby, hvor hun fik ansvaret for renovering og digitalisering af film fra Nordisk Films store filmkatalog. Siden 2005 havde hun således ansvaret for digitaliseringen af flere end 60 film. Og hendes utrættelige indsats for at restaurere og bevare filmene for eftertiden blev kronet med udgivelsen af
Erik Ballings Oscar-nominerede film "Qivitoq". Tove Jystrup arbejdede med "Qivitoq" i næsten to år. Og i 2011 havde filmen repremiere i Palads for bl.a. efterkommere af de grønlandske skuespillere. Tove Jystrups livslange indsats for dansk film blev i 2002 belønnet med en Æres Robert. Hun har desuden været medlem af bestyrelsen for ITVA i Danmark. Og i 2012 modtog hun Dansk Fotograf Forbunds Mini-Kluk-pris som tak for mange års arbejde og ærligt engagement i forbindelse med filmfotografens billeder. Efter 47 års arbejde i danske filmlaboratorier og postproduktions-huse trak Tove Jystrup sig tilbage til en velfortjent pension.