Holger-Madsen
Født: 11-4-1878 i København
Død: 30-11-1943
Gravsted: Assistens Kirkegård - Nørrebro - Kbh

Billede af Holger-Madsen
Biografi
Holger-Madsen, instruktør og skuespiller, der var søn af urmager Bernhard Madsen, begyndte at optræde ved amatørforestillinger. Han teaterdebuterede på Rønne Teater i 1896 og optrådte rundt omkring i landet indtil 1905, bl.a. rejste han med Albert Helsengreen i årene efter 1900. Han blev derefter ansat på Casino indtil 1912 og optrådte fra 1912-1914 på Dagmarteatret. Holger-Madsen spillede på teatret betydelige roller men udmærkede sig især ved sit maskeringstalent og fik i teaterverdenen tilnavnene 'Maske-Madsen' og 'Troldemads'. Han arbejdede ved filmens opsving hos Nordisk Film i 7 år som forfatter og næsten udelukkende koncentrerede sig om at sætte i scene. Man han opgav aldrig helt sit sceniske virke, men lod sig mellem filmopgaverne engagere som gæsteskuepiller ved forskellige teatre. Han iscenesatte i perioden omkring 80 film og blev én af selskabets førende instruktørprofiler. Det hører til een af hans fortjenester at han i højere grad end nogen anden arbejdede med nye belysningseffekter og nærbilleder. Han skrev ofte manuskripterne selv, men spillede kun med i en lille håndfuld. "Evangeliemandens Liv" fra 1914 var en af de mest vellykkede film. Holger-Madsen tegner sig for en række af periodens storfilm: "Ned med Vaabnene!" (1915), "Pax æterna" (1917) og "Himmelskibet" (1918) og for nogle af de mere vellykkede intense, kammerspilsagtige dramaer som "Liebelei" (1914 - efter Arthur Schnitzlers skuespil), "Evangeliemandens Liv" (1915) og "En Kunstners Gennembrud" (1919). Han instruerede også den første danske film, der blev totalt forbudt af censuren: "Opiumsdrømmen" (produceret i 1914). Holger-Madsen debuterede som filmskuespiller hos Nordisk Film i stumfilmen "Den sorte hertug" fra 1907. Frem til 1912 dukkede han sporadisk op i ganske få film hos forskellige selskaber, bl.a. Ingvar Jørgensen Film. I 1912 lavede han sin helt egen film "Kun en Tigger" hos Filmfabrikken Skandinavien, hvor han havde skrevet manuskriptet, selv instruerede og selv spillede hovedrollen. I 1912 blev han instruktør hos filmselskabet Biorama, men i 1913 vendte han tilbage til Nordisk Film. I 10 år arbejdede han som filminstruktør i Berlin, hvor han opdagede Elisabeth Bergners filmkvaliteter. Det blev til 13-14 film i alt. I sæsonen 1923-24 var han knyttet til Gerda Christophersens selskab som iscenesætter og skuespiller. Hans debut her var en fabelagtig iscenesættelse af "Jorden rundt" med effektfulde projektører og andre lysvirkninger som han havde medbragt fra Tyskland. Selv spillede han opdageren Fix og fik kæmpesucces med 63 fremkaldelser efter premieren i Aalborg. I en enkelt sæson 1925-26 var han engageret ved Aarhus Teater. Efter sin endelige hjemkomst fra udlandet i slutningen af 1920erne var han i 1930erne i en årrække knyttet til Axel Illums og Agnete Arne Jensens selskaber. Efter tonefilmens fremkomst iscenesatte han kun nogle få film og instruerede sin sidste film "Sol over Danmark" i 1936. Han ledede Enghave Bio i årene 1937-1943. I 1911 tog han navneændring til Holger-Madsen og blev siden kaldt Holger Bindestreg. Holger-Madsen blev den 12. september 1911 viet til Rigmor Neuhaus og blev siden den 19. juni 1923 gift med Lotte Eisen.


Har arbejdet med følgende 3 film:
København, Kalundborg og ? (1934)Teknisk Instruktion
Sol over Danmark (1936)Instruktion
Giftes-nej tak (1936)Ide