Torben Skjødt Jensen
Født: 8-11-1958 i Aalborg

Biografi
Torben Skjødt Jensen, filminstruktør, producer og fotograf, blev født i Ålborg som søn af lagerforvalter Henning Skjødt Jensen (død 2006) og sælgerske Edel Viola Skjødt Jensen, født Dyremose (død 2018). Han voksede op i Holstebro og Roskilde. Efter endt skolegang flyttede han i 1980 til København, med enkelte afstikkere i 1984-85 til Århus og Haderslev, for i 1995 at bosætte sig i Hellerup. Han læste filmvidenskab fra 1978-1981 på Københavns Universitet, hvorefter han helligede sig fast arbejde som tegneserie- og magasinredaktør på Forlaget Interpresse/Runepress i Bagsværd. Siden har han også arbejdet med grafisk produktion blandt andet på Gutenberghus samt tegnestuerne Tegneværkstedet og Mand over Bord. Torben Skjødt Jensen video-debuterede i 1983 på Det Danske Videoværksted i Haderslev med musikvideoerne Shanks: Long Black Song / Born Zero samt med novellevideoen Englefjæs. I 1984 var han først med til at skabe produktions-selskabet ATC i Århus (omkring pladeselskabet Genlyd) og senere samme år produktions-selskabet Englefilm i Haderslev, først og fremmest producerende til regional TV-stationen, TV-SYD. I 1986 vendte Torben Skjødt Jensen tilbage til København hvor han begyndte at producere på Det Danske Filmværksted, hvilket automatisk ledte frem til den egentlige filmdebut i 1990, med dramadokumentar-filmen It’s a Blue World om kunstmaleren Hans Henrik Lerfeldt. Det var efter den store kunstneriske succes med Lerfeldt-filmen i både ind som udland, at Torben Skjødt Jensen tog beslutningen om helt at hellige sig filmarbejdet. Efter It's a Blue World er det blevet til en række signifikante større produktioner - rock-dokumentarfilmen Som et Strejf (1993), portræt-dokumentarfilmen Carl Th. Dreyer - Min Metier (1995), portræt-dokumentaren Den grimme Dreng (1996) og dokumentar-filmen Simons Film (1999). På film skabte Torben Skjødt Jensen i 1993 bestillinsværket Wayfarer, for musikhuset i Randers, en bysymfonifilm med musik af Anders Koppel og tekst af Peter Seeberg. Desuden er det blevet til det markante, personlige og essay-istiske værk - Flâneurtrilogien - 3 film om begreberne by og rum i et poetisk filmspor. Flâneur var i konkurrence på Berlin Filmfestivalen i 1993, Flâneur 2: Dandy med tekster af Charles Baudelaire havde premiere i Tampere, Finland foråret 1995 og Flâneur 3: Benjamins Skygge, havde verdenspremiere på Nordisk Panorama 1998 i Kiruna, Sverige, hvor den vandt en særpris. På Natfilmfestivalen 1999 var der verdenspremiere på Torben Skjødt Jensens første spillefilm Manden som ikke ville dø, med Lars Simonsen, Stina Ekblad og Ghita Nørby i hovedrollerne. Som filmarbejder har Torben Skjødt Jensen ofte arbejdet for andre instruktører som fotograf og klipper - blandt andet som fotograf på Leif Androu Skovs Tones of an Outsider og Erik Clausens 50 minutter lange drama-dokumentar Tango, optaget i Uruguay og København for Dansk Novellefilm (1996) - som klipper på en række titler fra Filmværkstedet: Gangway i Tyrol - instrueret af Peter Rawn (1986), Next stop, Sovjet - instrueret af Prami Larsen (1990), Instant Karma (1991), og hos Statens Filmcentral: The Misfits - instrueret af Lars Movin (1993), Billeder til Tiden - instrueret af Dola Bonfils (1994), samt Socialdemokratiets Valgfilm Manden på Bænken - instrueret af Jens Arentzen (1990), og en film for Arbejdsmiljøfondet instrueret af Simon Plum (1993). Torben Skjødt Jensen danner par med film- og tv-klipper Ghita Louise Beckendorff (f. 21-10-1956).


Har arbejdet med følgende 2 film:
Manden som ikke ville dø (1999)Manuskript, Produktion, Instruktion
Afgrunden (2004)Instruktion, Manuskript