Bibi Andersson
Født: 11-11-1935 i Kungsholmen, Stockholm, Sverige

Biografi
Bibi Andersson (egtl. Berit Elisabeth Andersson ) havde sin skuespillerinteresse allerede som barn og spillede bl.a. børneteater, ligesom hun fik små filmopgaver. Hun blev uddannet først på Gösta Terserus teaterskole 53/54 og kom i 1954 ind på Dramatens elevskole. Samtidig fik hun kontrakt med Svensk Filmindustri og havde allerede i 1953 fået hovedrollen i Nils Poppes film "Dombom". Hun afbrød imidlertid sin uddannelse ved Dramaten i 1956 for at slutte sig til Ingmar Bergman på Malmø Stadsteater for bl.a. i 1957 at spille Éliante i "Misantropen" og i Bergmans film "Det Sjunde inseglet". Hun vendte tilbage til Dramaten 1959-62 og var derefter et år på Uppsala stadsteater, hvor hun fik betydelige roller. Atter kom hun tilbage til Dramaten 1963, hvor hun mere eller mindre regelmæssigt var aktiv frem til 1996, hvor hun som led i teatrets spareprogram blev pensioneret. Forinden havde hun debuteret som instruktør med "En riktig västern" i 1990. Hun havde på Dramaten bl.a. roller som Nora i "Ett dockhem" i 1972 og medvirkede i forestillinger som "Lång dags färd mot natt" i 1988 og "En vintersaga" i 1994. Hun gæstespillede i 1984 på Fria Proteatern i "Fordringsägare" som i 1988 blev filmatiseret. I udlandet fik hun sin scenedebut på Broadway 1973 i "Full Circle". Hun havde roller i en række af Ingmar Bergmans mest kendte film bl.a. "Sommarnattens leende" (1955), "Smultronstället" (1957) og "Det Sjunde inseglet" (1957). Blandt mange andre filmroller kan nævnes rollen i Vilgot Sjömans gennembrudsfilm "Älskarinnan" (1962), "Persona" (1966) ligesom hun havde en bemærkelsesværdig præstation som Blanche Dubois i tv-opsætningen af "Linje Lusta" (1981). Med de store succes'er i Ingmar Bergmans film kom også internationale tilbud f.eks. i "I Never Promised You a Rose Garden", hvor hun spillede en psykiater, thrilleren "The Kremlin Letter" og "The Concord - Airport". I en stor del af sin karriere er Bibi Andersson blevet kendt for sit engagement i andre spørgsmål udenfor arbejdet som skuespiller fx. fredsarbejde eller sit arbejde for kulturen i det krigshærgede Bosnien som medstifter af "Open Road Stockholm-Sarajevo". En stor del af sit engagement i verden bærer hun sikkert med fra sin mor, som var aktiv på venstrefløjen. Hendes eget forhold til fx. Socialdemokratiet har til tider været lidt ambivalent - ikke mindst efter en skatteaffære i 1976, hvor hun var anholdt i et døgn. Hun har modtaget en lang række udmærkelser såsom Teaterförbundets Daniel Engdahl-stipendium 1957, flere filmpriser for indsats i "Nära livet" 1958 og 1959, Svenska Dagbladets Thaliapris 1962, Silverbjörnen i Berlin 1963, bedste kvindlige skuespiller for "Älskarinnan", Teaterförbundets De Wahlstipendium 1965, Guldbagge 1967 for "Persona", Chaplinprisen samme år, Prix Academie du Cinéma i Paris 1967 for "Syskonbädd", prisen for bedste kvindelige skuespiller ved tv-festivalen i Sofia 1972 for "Fröken Julie", samt ved Filmfestivalen i Belgrad 1972 for "Beröringen", Dramatens O’Neill-stipendium 1988, den kongelige medalje Litteris et artibus 1989, American Film Institute Diploma 1993 samt Guldbagge 2000 for bedste kvindelige birolle i "Det blir aldrig som man tänkt sig". Hun er søster til danseren og skuespillerinden Gerd Andersson-Bethke og moster til skuespilleren og danseren Lars Bethke. Bibi Andersson var 1960-73 gift med instruktøren Kjell Grede og fra 1979 med politikeren Per Ahlmark. Hun bosatte sig i Provence i det sydlige Frankrig. Hun har udgivet selvbiografien "Ett ögonblick".


Har medvirket i følgende 4 film:
Tænk på et tal (1969)Jane Merrild/Alice Bertram
Afskedens Time (1973)Elsa Jacobsen
Babettes gæstebud (1987)Svensk hofdame
Anna (2000)Annas mor

Bøger om Bibi Andersson:
Ett ögenblick af Bibi Andersson
Livets søstre - Samtaler på Skagen af Bibi Andersson, Ghita Nørby og Liv Ullmann