BiografiPer Nørgård, komponist, der var søn af fabrikant Erhardt Nørgård (død 1977) og hustru Emmely Johanne Nicoline Nørgård (f. Christensen) (død 1981), hørte til blandt de mest toneangivende danske klassiske komponister. Han komponerede over 400 værker i mange genrer, heriblandt 8 symfonier. Per Nørgård blev betegnet som en af de største danske komponister nogensinde og sågar som den største danske komponist siden Carl Nielsen. Han begyndte allerede som dreng med at komponere musik til små sangtekster og opsøgte som 17-årig komponisten Vagn Holmboe for at få vurderet sit talent. Han var privatelev hos Vagn Holmboe, der også siden underviste ham på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium tilligemed Finn Høffding. Efter endt uddannelse i 1955 tog han på studieophold i Paris hos Nadja Boulanger. I 1960erne og 70erne udforskede han sin såkaldte "uendelighedsrække" - som han anvendte til at skabe hierakisk opbygget musik, hvor et begyndelsesinterval ved en symmetrisk spejling opad og nedad danner stadig nye intervaller i en proces, der kan fortsættes i det uendelige. Dette princip findes i værker som "Ind i den gyldne skærm" og kulminerede med den vældige 3. symfoni (1973-75), der er en milepæl i dansk musikhistorie. Værket er således inkluderet i Kulturkanonen fra 2006 som en vigtig del af dansk kulturarv. I slutningen af 1970'erne blev han meget inspireret af den schizofrene schweiziske kunstner Adolf Wölfli, hvis historie indgår i flere af hans værker, først og fremmest i "Det guddommelige Tivoli". Hans symfonier står som milepæle i hans store produktion, og særligt hans 5. symfoni og 6. symfoni rager op i dansk musik. Mange af Per Nørgårds symfonier var bestilt og uropført af Radiosymfoniorkestret. Blandt andre markante værker er "Spell" (1973), korværket "Wie ein Kind" (1980), klaverværket "Achilles" og "Skildpadden" (1983), og operaen "Nuit des Hommes" (1996). Per Nørgård skrev musik i alle kategorier - orkestermusik, kammermusik, opera, balletmusik, korsange og meget andet. Han komponerede bl.a. operaerne "Labyrinten" (1967), "Gilgamesh" (1973) og "Siddharta" (1983). Per Nørgård lagde også musik til Oscar-vinderen "Babettes Gæstebud". I 1965 begyndte han at undervise på Det Jydske Musikkonservatorium, hvor han siden fra 1987 til 1995 var professor i komposition - og hvor han derigennem havde stor indflydelse på de yngre generationer af danske komponister. I løbet af sin lange karriere modtog han en lang række anerkendelser bl.a. Lilie Boulanger-Prisen (1957),
Carl Nielsen Legatet (1969, 2001), Nordisk Råds Musikpris (1974), Henrik Steffens Prisen (1988), Léonie Sonnings Musikpris (1996), WH's komponistpris (2000), Wilhelm Hansen Fondens Hæderslegat (2006) og Sibeliusprisen (2006). I 2014 tildelte det store New York Philharmonic Orchestra ham en pris, og til den fulgte et beløb på omkring en million kroner. Siden 1996 var han æresmedlem af ISCM. Per Nørgård blev den 14. januar 1956 gift i Sct. Jakobs Kirke i København med kontormedhjælper Anelise Brix Thomsen (f. 26-06-1936). I et senere ægteskab blev han den 10. januar 1966 gift med lærer Helle Rahbæk Hansen (21-03-1942 - 19-07-2022).