Søren Elung Jensen | |
Helle Virkner | |
Jan Priiskorn Schmidt | |
Dirch Passer | |
Hanne Borchsenius | |
Ove Sprogøe | |
Bodil Udsen | |
Karl Stegger | |
Karen Lykkehus | |
Henning Palner | |
Beatrice Palner | |
Asbjørn Andersen | |
Paul Hagen | |
Elith Foss | |
Ebba Amfeldt | |
Valsø Holm | |
Bent Vejlby | |
Holger Vistisen | |
Palle Wolfsberg | |
Lise Thomsen | |
Gyda Hansen | |
Jørgen Buckhøj | |
Gunnar Strømvad | |
Carl Ottosen | |
Gunnar Nu Hansen | |
Lone Lindorff | |
Inger Rauf | |
Benny Juhlin | |
Povl Wöldike | |
Carl Nielsen | |
Arne Seldorf | |
Mogens Hermansen | |
Erik Hansen | |
Aase Hansen | |
Preben Mortensen | |
Peter Belli |
Instruktion | Poul Bang |
Manuskript | Bent From |
Manuskript | Ida From |
Musik | Sven Gyldmark |
Ide | Ida From |
Ide | Bent From |
Dekorationer | Iwan Poulsen |
Dekorationer | Otto Lund |
Still fotograf | Ib Lønvang |
Kopi | Johan Ankerstjerne A/S |
Kostumer | Niels Holm |
Tonemester | Leon Seibæk |
Tonemester | Georg Jensen |
Tonemester | Jørgen Nordskjold |
Produktionsleder | Erik Larsen |
Drejebog | Ida From |
Drejebog | Bent From |
Make-up | Birthe Lyngsøe |
Klip | Lars Brydesen |
Klip | Lars Knutzon |
Kamera | Ole Lytken |
Assistent | Preben Mortensen |
Fotograf | Aage Wiltrup |
Produktionsselskab | Saga Studio |
Instruktion assistent | Hanne Mynster |
Fotograf assistent | Ib Lønvang |
Scenemester | Herbi Gärtner |
Udlejning | Teatrenes Films-Kontor A/S |
Fortekster | Bent Barfod film |
Luftoptagelser | Danfly |
Gadeparti Ny Harløsevej, Skævinge |
Grønnevej 247, Virum |
Kaldred Flyveplads v/ Kalundborg |
Lille Lyngby Kirke |
Skævinge Station |
Søbogård |
Voldfløjen 2-4, Husum |
7/11-2024 på TV2 Charlie klik for at se flere
22/5-2024 på TV2 Charlie
2/11-2023 på TV2 Charlie 29/12-2022 på TV2 18/9-2022 på TV2 Charlie 29/12-2021 på TV2 20/9-2021 på TV2 Charlie 27/1-2021 på TV2 Charlie 19/5-2020 på TV2 Charlie 8/4-2020 på TV2 Charlie 3/6-2017 på TV2 12/5-2017 på TV2 22/2-2014 på DR 1 25/2-2012 på DR 1 11/2-2012 på DR 1 16/10-2010 på DR 1 25/9-2010 på DR 1 23/6-2007 på DR 1 18/2-2006 på DR 1 13/3-2004 på TV 2 6/3-2004 på TV 2 |
På filmoptagelse til Støv for alle pengene. Fortalt af Preben Mortensen, der lige var blevet ansat på Saga under denne film. I "Støv for alle pengene" er der jo en lang flyvesekvens. Luftoptagelserne blev foretaget af Saga´s fotograf Ole Lytken, mens man filmede hjemme på studiet med Aage Wiltrup som fotograf. Når man kom på Saga om morgenen og havde fået sin morgenkaffe ringede man til pilot Jens Møller på Kaldred flyveplads ved Kalundborg. Og hvis vejret var til luftoptagelser, pakkede man bilerne og kørte til Kaldred. Den færdige film er på knapt 3.000 meter, men jeg husker, at alene i flyvebilleder, blev der optaget mere end 4.000 meter. I filmen er det jo en sprøjteflyver, som lander og piloten bliver budt på kaffe. Dirch tilbyder at stoppe motoren og det ender jo med, at han får maskinen til at lette. Ove Sprogøe forsøger at stoppe maskinen, men maskinen letter med ham hængende udenpå. Da vi skulle lave optagelsen, hvor Ove hænger udenpå forsøgte Sagas produktionsleder Erik Larsen, at få fat i den stuntmand man plejede at benytte, men kunne ikke få fat i ham. Jeg, som var nyansat toneassistent på Saga tilbød da, at jeg godt kunne være stand in for Ove. Så en tidlig morgen kørte vi igen til Kaldred. Jeg må indrømme, at selvom jeg ikke var nervøs, kneb det med at falde i søvn aftenen før. Sagas snedker havde bygget en trækonstruktion i flyet som jeg blev spændt fast til. Jeg kunne så støtte med den ene hånd på den åbne klap til cockpittet og den anden hånd på en stiver, der gik op til vingen. Når maskinen kom op i fart, kunne jeg så hæve mine ben fra jorden og lade, som jeg stadig løb. Fotografen Ole Lytken blev så placeret med kameraet i bagagerummet i Poul Bangs store chevrolet. Vi gik så i gang med optagelsen. Flyvemaskinen trillede og gik et stykke op i luften med mig hængende uden på. Derefter landede vi igen. Desværre kunne Poul Bang ikke følge med i bilen, dels på grund den ujævne græsmark og dels det store luftpres fra flyverens propel i forbindelse med, at bagageklappen stod åben på grund af fotografen og kameraet. Så vi måtte gøre det igen. Da vi lavede den tredie optagelse, var det ved at gå galt. Da vi skulle lande, fløj maskinen ret sidelæns. Nogle gange de tidligere dage morede piloten sig med, at lande med maskinen noget sidelæns og først lige inden hjulene rørte jorden rettede han maskinen op. Men jeg tænkte, at det måske ikke lige netop var tidspunktet at lave sjov med mig hængende derude. Jeg kiggede forundret ind på Jens og så at det absolut ikke var for sjov - han kæmpede med styrepinden for at rette maskinen op. Det lykkedes heldigvis til sidst. Det viste sig, at vi denne gang var kommet for tæt på nogle træer, som gav noget hvirvelvind. Men fotografen var stadig ikke tilfreds. Jens Møller turde dog ikke mere gøre det på den måde, da vi igen risikerede at komme for tæt på træerne for enden af startbanen. Så de næste gange gik vi helt op i 30 meters højde og cirklede rundt for at lande ved begyndelsen af banen. Det sværeste for mig var at trække vejret. Propellen gav så meget blæst, at jeg måtte vende hovedet for at kunne få luft. Jeg tror vi måtte igennem 8 optagelser, før det var iorden. Jeg fik bagefter at vide, at man havde tegnet en forsikring for mig hvis der skulle ske noget. Men alt gik godt og jeg fik både tak og en hel ekstra ugeløn for jobbet. Det var dengang 150 kr. Billederne med Dirch og Ove blev taget på jorden, men nærbilledet af Dirch blev taget i luften. Dirch sidder forrest i maskinen og piloten bag ham ved en ekstra styrepind. Arriflex kameraet er spændt fast ude på stiverne til vingen. Dirch havde så en kontakt inde i flyet, så han selv kunne starte og stoppe kameraet. Jeg kan huske, at vi stod på jorden og så Dirch få en ordentlig flyve tur med mange loop. Da de landede så Dirch noget grøn ud i ansigtet. Han spurgte om det var blevet frokost, men så absolut ikke ud til at kunne spise noget. Han sagde også, at han garanterede, at hans reaktioner var ægte. Når vi andre var oppe at flyve, sad vi bag piloten, men ved denne optagelse sad Dirch jo foran og kunne tydelig se jorden nærme sig med stor hastighed for først i sidste øjeblik ændrede piloten Jens Møller retning. Under optagelserne på Kalundborg Flyveplads i Kalred sad Ove Sprogøe og Dirch Passer i næsten syv timer "fastklemt" i Danfly's to-sædede Piper Cup og måtte gentage den ene filmscene efter den anden. I en artikel i Holbæk Amts Venstreblad den 20. september 1963 fortalte man om optagelserne på Kalundborg Flyveplads, herunder om de lydtekniske optagelser, hvor det for den unge lydtekniker ikke blev til en helt almindelig flyvetur. Dirch Passer var også oppe at flyve, og selv om han næppe fik en helt så voldsom tur som lydteknikeren, så var turen dog streng nok for Dirch Passer, der ellers ikke plejede at gå af vejen for noget som helst dramatisk. I filmen ser man hvordan han letsindigt har taget plads bag styrpinden og på en eller anden måde får pillet ved instrumenterne - så masinen ryger i luften. Nu følger man maskinens halsbrækkende fart. Det hele blev optaget af et filmsapparat, som var anbragt foran på maskinen - og i virkeligheden blev den styret af en pilot som sad skjult bag ved. I en scene skulle Ove Sprogøe forsøge at standse den forrygende flyvetur, men kommer til at hage sig fast og derefter ryger med til vejrs. I avisen oplystes at filmfolkene ville forsøge at optage også disse scener udendørs, men at Ove Sprogøe dog for en sikkerheds skyld ville blive spændt fast ved håndleddene. Det kunne derfor tyde på at Ove Sprogøe var den af skuespillerne, der fik den værste omgang i luften. Alle lejlighederne indvendigt var bygget op i studerne i Charlottenlund og senere i Hellerup. (Kilde : Preben Mortensen) |