Ove Sprogøe | |
Morten Grunwald | |
Poul Reichhardt | |
Poul Bundgaard | |
Karl Stegger | |
Preben Kaas | |
Helge Kjærulff-Schmidt | |
Lily Weiding | |
Hanne Borchsenius | |
Eleni Anoussakis | |
Henrik Wiehe | |
Birger Jensen | |
Paul Hagen | |
Bjørn Puggaard-Müller | |
Gunnar Bigum | |
Holger Vistisen | |
Sverre Wilberg | |
Sotiris Moustacas | |
Anthony Papadopoulos | |
Odd Wolstad | |
Lone Luther | |
Stavros Christofides | |
Henning Bahs |
Instruktion | Erik Balling |
Manuskript | Preben Kaas |
Manuskript | Erik Balling |
Manuskript | Henning Bahs |
Musik | Bent Fabricius-Bjerre |
Musik | Vangelis Pitsiladis |
Ide | Henning Bahs |
Ide | Preben Kaas |
Dekorationer | Henning Bahs |
Still fotograf | Jørgen Schytte |
Kostumer | Lotte Dandanell |
Tonemester | Hans W. Sørensen |
Produktionsleder | Bo Christensen |
Make-up | Karen Balsner |
Klip | Birger Lind |
Assistent | Andreas Gottschalck Møller |
Assistent | Joachim Rothe |
Assistent | Torsten Degn |
Fotograf | Jørgen Skov |
Produktionsselskab | Nordisk Film A/S |
Instruktion assistent | Sten Hasager |
Rekvisitør | Helge Hansen |
Script | Käthe Restrup |
Udlejning | Nordisk Film A/S |
Produktions assistent | Francis Carabott |
Amalienborg Slotsplads |
Skovshoved Havn |
30/12-2024 på TV2 klik for at se flere
3/8-2014 på TV2 Charlie
23/3-2014 på TV2 Charlie 20/10-2013 på TV2 Charlie 6/7-2013 på TV2 Charlie 5/5-2013 på TV2 Charlie 26/2-2013 på TV2 Charlie 27/12-2012 på TV2 Charlie 19/9-2010 på TV2 Charlie 16/5-2010 på TV2 Charlie 25/3-2010 på TV2 Charlie 31/12-2009 på TV2 Charlie 4/10-2009 på TV2 Charlie 17/6-2009 på TV2 Charlie 24/2-2009 på TV2 Charlie |
Den første film, Erik Balling og Henning Bahs I fællesskab skrev manuskript til. Det var Erik Ballings plan at lave filmen i Jugoslavien, hvor produktionsomkostningerne var lave, men efter i 14 dage forgæves at have rejst Adriaterhavskysten tynd i jagten på et passende skib måtte Henning Bahs og produktionsleder Bo Christensen vende næsen mod Grækenland. På en stor skibskirkegård på øen Salamis ud for Athen's havneby Piræus spottede Henning Bahs - blandt hundrede andre halvrustne vrag - et bestemt skib, som svarede til hans forestillinger om "Martha". Fragtskibet var bygget 1927 på B&W og fik navnet S/S Aslaug. I 1951 blev skibet solgt til det svenske rederi Resurs AB og blev nu omdøbt til S/S Singorita af Helsingborg. Hun tjente under svensk flag frem til 1956, hvor hun kom under Libanesisk flag og frem til 1967 bl.a. sejlede for et tysk rederi Kormoran under navnet S/S Margarita. I vinteren 1967 / 1968 gik virkelighedens S/S Martha alias S/S Margarita over i historien og eksisterer nu kun på film. Skibet var på det tidspunkt ejet af de græske brødre Roussos og rustbunken S/S Margarita på 1.600 bruttoregister tons, havde netop afviklet sin sidste tur mellem Casablanca og Italien. Nu lå hun og ventede på at lide skrot døden, dette så snart sommerferien var slut for det firma der skulle ophugge hende. Efter lange forhandlinger lykkedes det at få en aftale med ejerne - de to græske brødre, der skulle have ansvaret for at sejle skibet under optagelserne. I 1967 tog et dansk filmhold med Erik Balling og Henning Bahs i spidsen til Piræus og den nærliggende ø Salamis. Ude i bugten var "Martha" ankret op mellem alle de græske rigmænds lystyachter og luksusskibe bl.a. olieemilliardæren Onassis'. Eksteriørscenerne blev optaget i Grækenland i juni 1967 på båden i det græske farvand. Et par uger efter at de havde forladt Piræus ændrede situationen sig dramatisk, da en gruppe græske oberster selvbestaltet tog magten i Grækenland ved et højreorienteret militærkup - og afsatte regeringen og parlamentet. Det gennemførte militærkup skabte visse praktiske vanskeligheder for filmprojektet. Filmen blev dog, som vi ved optaget og i den forbindelse blev S/S Margarita genfødt i skikkelse af S/S Martha under dansk flag og sluttede dermed sit liv under Dannebrog som hun i sin tid startede under som S/S Aslaug, en cirkel var bundet sammen. Stik imod aftalen havde de græske brødre undladt at fylde vand på Marthas ballast-tanke med det resultat at skruen stak halvt op over vandlinjen. Det blev den ved med filmen igennem og skibet fik derfor en noget særpræget fremtoning. Samtidig ville de græske myndigheder ikke lade filmudstyret slippe gennem tolden, men beslaglagde det i dagevis - og først efter at danskerne havde betalt en anseelig sum dollars i bestikkelse blev udstyret frigivet - og optagelserne kunne komme i gang. Omkring 90% af alle optagelser foregik ude på selve skibet, hvor alle lokaliteter blev inddraget. Det gjaldt også scenerne i maskinrummet, hvor både skuespillere og teknikere, - den ene gang efter den anden - måtte flygte op på dækket, når det gamle maskineri begyndte at hvæse og opføre sig uregelmæssigt - alt mens den græske maskinmester klatrede rundt på rørføringer og stiger og drejede på ventiler og stoppede klude i diverse utætheder, mens han brugte de værste græske gloser. Vejrets luner - og ikke mindst også skibsmotorens og den græske besætnings luner betød masser af ventetid, som skuespillerne fordrev med kortspil under parasollerne oppe på det øverste dæk, hvor der blev behov for at svale sig med nogle kølige øl. Fiktion og virkelighed kunne derfor flyde sammen. Det er ikke ret mange scener i filmen, hvor der ikke optræder enten øl eller brændevin. Efter udebillederne i Grækenland blev de sidste atelierscener måneden efter filmet på Nordisk Film i Valby. Den kendte græske skuespillerinde Eleni Anoussakis, der har en mindre rolle i filmen, var i den anledning i Danmark. Skuespillerne og filmholdet var indlogeret i byen Vouliagment syd for Athen. Filmen fik dårlige anmeldelser ved premieren, men er siden blevet populær på video og har opnået en slags kultstatus blandt søfolk. (Kilde: Nordisk Film - en del af Danmark i 100 år). |